Týdenní rytmus

Rytmus týdne - denní činnosti

Děti mají možnost vnímat rytmus týdne i skrze charakteristické denní činnosti.

K pondělí patří prostorové tvoření. Děti pracují s včelím voskem nebo keramickou hlínou, cílem je prožitek. Předání energie hmotě. Zkušený učitel vidí a může číst z charakteru práce každého dítěte jeho jedinečný temperament.

Úterý je dnem pečení chleba, případně pečiva z kynuté těsta. Děti melou obilí na ručním mlýnku, pracují s těstem a poznávají tak cestu potravin na náš stůl. Od zrníčka, které se zaseje do hlíny, díky slunci a vodě vyroste v obilný klas, který se zpracovává, mele na mouku a potom, za pomoci vody, kvásku, soli, vzniká hnětením těsto, ze které se peče chléb. Děti poznávají svět všemi smysly, milují práci s voňavým kořením, jejich prstíky si hrají se sypkou moukou. K tomuto dni patří také pekařské čepice, zástěry apod.

Středa patří sportovním aktivitám. Děti chodí do tělocvičny a pod vedením profesionálního trenéra si užívají dvě hodiny plné pohybových aktivit a zábavy, opičích drah, poznávají různá sportovní náčiní. V jarních a letních měsících roku probíhá tato aktivita na nedalekém hřišti.

Ve čtvrtek se věnujeme kresbě nebo malbě. Při malování nevedeme děti ke ztvárnění konkrétních předmětů, jejich práce nevystavujeme ani nehodnotíme, vedeme je k prožitku barvy. Kormě tradičních pomůcek používáme voskové bločky – které jsou měkké a mají širokou stopu, umožňují dětem s menší námahou malovat ve větších plochách a díky jejich vrstvení mohu děti pozorovat vznikání nových odstínů. Po chvíli se vlivem tepla dětské ručky rozvoní včelím voskem. Práce s nimi je požitkem pro všechny smysly. Často děti malují akvarelovými barvami. Mají prostor ke hře s barvou a vodou. S úžasem pozorujeme jejich tvorbu v den oslav narozenin, kdy malují svůj příchod na svět. Prostřednictvím akvarelové malby děti rozvíjejí svůj cit pro barvy, zažívají vznik doplňkových barev a rozvíjí dvou představivost.

Pátek je školkovým výletním dnem. Děti mají ve školce batůžky i lahve na pití, a tento dne pravidelně vyráží na delší – polodenní, výjimečně i celodenní výlety – ke studánce, rozhledně, přehradě apod.

Přirozenou součástí každého dne jsou činnosti pohybového, rytmického a hudebního charakteru. Muzicírování patří neodmyslitelně ke každému rannímu kruhu.  Písničky, říkanky, taneční nebo pohybové hry se vždy vztahují k aktuálnímu tématu – ročnímu období, blížícímu se svátku, a spojují tak jednotlivé dny jako zlatá nit.

Základní a Mateřská škola
Jeřabinka
pracující na principech waldorfské pedagogiky
0 ks
Košík: 0,00