Základní a Mateřská škola Jeřabinka

Mgr. Zuzana Štěpánová

ředitelka školy, třídní učitelka 7. a 8. třídy

Absolvovala gymnázium v Boskovicích a v roce 2003 Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Pracovala nejprve jako podnikový právník společnosti Metra Blansko, poté vedla pražskou pobočku Advokátní kanceláře Paroulek, Zrůstek, Lůdl. Několik let působila v rodinné firmě KOVO Letovice, kde mj. zodpovídala za zavádění systému řízení kvality ISO 9001:2000. Během mateřských dovolených spolupracovala jako právník se společností LZ Legal a ve stejné době iniciovala založení spolku Krušnohorská waldorfská iniciativa, který je zřizovatelem Jeřabinky. Nejprve mateřská škola Jeřabinka a později také základní škola se stala jejím osudem a výkon advokacie pozastavila, aby se mohla škole naplno věnovat. Od ledna 2021 působí nejen jako její zřizovatel, ale také jako ředitelka. K doplnění pedagogické kvalifikace absolvovala studium na VOŠ Jabok v Praze. V rámci světového týdne Respektu k porodu pořádala v Litvínově cyklus přednášek a besed v Městské knihovně Litvínov. V současné době se v kruhu vzácných spolustudentů věnuje pětiletému studiu Psyché a Logos pod vedením PhDr. Anežky Janátové. 

Mým snem je předat jednoho dne řízení školy do rukou zkušeného pedagoga a manažera a působit ve škole pouze z pozice zřizovatele a pedagoga, předávat dětem základní právní povědomí, finanční gramotnost a historický přehled. Pokud se splní náš sen pokračovat střední školou, tak také uvádět studenty do světa lidských práv, politologie a mezinárodních souvislostí. S manželem máme tři děti. Mým koníčkem je zahradničení, pěší turistika a umění.  

Mé motto, jehož je Jeřabinka ztělesněním, zní: „Naše touhy jsou naše možnosti.“  

Pocházím z jihomoravských Letovic, kde z místní základní školy přecházím od 5. ročníku do třídy s matematickým zaměřením do Boskovic, na „zelenou“ základní školu. Tam poznávám své první výrazné průvodce na cestě za vzděláním – výjimečné pedagogy v matematice a biologii, paní učitelky Marcelu Kramlovou a Marii Ryšavou, a zároveň přicházím o všechny rukodělné vyučovací předměty výměnou za všechny ty studijní a účast na olympiádách.  Při volbě střední školy padla jasná volba na boskovické gymnázium, které naštěstí pro mě v tom školním roce poprvé ruší nutnost volit mezi humanitní a přírodovědnou větví. Toto dilema mě provází celým životem. S boskovickým gymnáziem (díky paní prof. Marii Minxové) jsem měla podvakrát možnost účasti na Model United Nations (studentská obdoba OSN), nejprve v Haagu s pobytem ve francouzské rodině, poté v Heidelbergu s pobytem v rodině americké. Také na gymnáziu dostávám dar v podobě výjimečných pedagogických osobností – profesoři František Zachoval (biologie a chemie) a Josef Pros (český jazyk, literatura a dějiny evropských kultur) jako třídní učitelé, Jitka Kiseljovová (anglický jazyk) a Jaroslav Sedláček (matematika a fyzika).  

Pod dojmem televizních seriálů podávám přihlášku ke studiu práv a také na strojní fakultu VUT v Brně. Zahajuji souběžně studium prvních ročníků jak na technice, tak na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, aby po prvním semestru zvítězilo studium práv. Pozvolna poznávám, že představa o právnické profesi má v českém právním prostředí od toho anglosaského daleko, přesto se právnické profesi ještě řadu let po ukončení studií věnuji naplno, především v soukromoprávní oblasti a odvětví obchodního a občanského práva. Účastním se studentské vědecké odborné činnosti na téma Experimentální aplikace nejnovějších lékařských poznatků a diplomovou práci zpracovávám na téma Právní režim ochrany lesa. V pátém ročníku vyjíždím v rámci studentského programu Work&Travel do Virginie a za svůj prázdninový výdělek mám možnost procestovat americké národní parky. Během studijního pobytu poznávám svého budoucího muže a osud přestěhovat se z Moravy na sever Čech se pozvolna připravuje k naplnění. 

S manželem, a nyní i dětmi, se vydáváme na mnohé poznávací cesty, nejdále do Kanady a na Nový Zéland. Vždy především za krásami přírody a naše touha přispívat k ochraně životního prostředí i u nás „doma“ tak pevně zapouští kořeny. Zároveň každá cesta přináší nekonečnou inspiraci, nadhled, pokoru a vědomí spolu-zodpovědnosti za svět, v němž žijeme a do nějž přivádíme naše děti.  

Mgr. Markéta Borská

zástupkyně ředitelky, třídní učitelka 5. a 6. třídy

Markéta se narodila v roce 1975 v Berouně, kde strávila část svého dětství. Později žila na Poděbradsku. Pochází částečně z učitelské a sklářské rodiny, proto měla vždy blízko k tomuto povolání a k výtvarnému umění. Vystudovala střední pedagogickou školu v Čáslavi v oboru vychovatelství, kde rozvíjela hlavně výtvarnou výchovu. Po absolvování střední školy začala studovat Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Univerzitě Karlově v Praze s prohlubujícím studiem výtvarné výchovy. Během své praxe prošla několika státními i soukromými základními školami, např. se zaměřením na montessori pedagogiku. Během své praxe se vzdělávala prostřednictvím rozmanitých seminářů v oboru pedagogiky, prevence škodlivých vlivů, arteterapie, speciálních výchovných přístupů, zkoumání osobnosti dětí a jejich vedení. Rekreačně provozuje lyžování, bruslení a jízdu na kole. V několika letech nestrávených ve školství se věnovala floristice a vlastní podnikatelské činnosti v oboru zprostředkování služeb. Mezi její zájmy patří kresba, tvořivé psaní, vzdělávání v oblasti rozvoje osobnosti a jejího vývoje. Má dceru Žofii. 

Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval, pamatoval na minulost, znal přítomnost a předvídal budoucnost.“  Jan Amos Komenský 

Mgr. Lenka Řapková

třídní učitelka 4. třídy

Lenka se narodila v roce 1976 v Žatci. Absolvovala střední pedagogickou školu v Mostě obor učitelství pro mateřské školy. Po škole pokračovala ve studiu na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ s rozšířenou výukou výtvarné výchovy. Po ukončení studia učila na velké městské škole, ale srdcem ji to táhlo na malé vesnické školy. Vyzkoušela si i učit na soukromé základní škole. Má ráda procházky přírodou, návštěvy starých hradů a zřícenin, pohled na hvězdné nebe a praskání ohně. Má dvě děti, syna Pavla a dceru Elišku.

„Jedno laskavé slovo dokáže změnit celý den.“

Bc. Martina Karbanová

třídní učitelka 3. třídy

Vystudovala střední školu technickou v oboru Pozemní stavitelství a v tu dobu ještě věřila, že po maturitní zkoušce si zvolí opět technický obor, a to na ČVUT. Srdce ji však už během studia střední školy táhlo jinam. Po maturitě si vybrala Pedagogickou fakultu, a protože ji vždy bavila psychologie a práce s dětmi, začala studovat obor Sociální pedagogika. V mládí se několik let věnovala atletice, ke sportu se snaží vést i své děti. Je mámou dvou úžasných bytostí, se kterými se vzájemně učí a kráčí životem. Je pro ni důležité děti provázet s láskou a respektem, učí je úctu k sobě a ke všemu kolem nás, propojit se s přírodou a rytmem roku. Miluje přírodu, knihy, svou zahradu, setkávání se a život jako takový… 

Nebudete dobrým učitelem, pokud se soustředíte pouze na to, co děláte, a ne na to, kým jste.” Rudolf Steiner  

Mgr. Kateřina Smrčková

třídní učitelka 2. třídy, učitelka AJ

Vystudovala střední školu v oboru Ochrany a obnovy životního prostředí na Schole Humanitas v Litvínově. Tato škola pořádala mnoho zahraničních pobytů a příležitostí. Ve čtvrtém ročníku tak složila mezinárodní jazykovou zkoušku TELC. Její další volbou bylo studium Mezinárodních vztahů a Evropské unie na Metropolitní univerzitě v Praze. Po škole pracovala na Úřadu práce na odboru evropských dotací. Celé dětství byla formována uměním, hudbou a sportem. Navštěvovala dětský pěvecký sbor a hodiny hry na piano. Nyní se jako samouk učí hrát na ukulele. Dále absolvovala 7 let výtvarného umění a 5 let tance v LŠU v Mostě. Ze sportů má v oblibě lyžování a snowboarding. Celé dětství jezdívala na dětské tábory, později pak jako oddílová vedoucí. S manželem má dvě malé dcerky. Díky nim se seznámila s waldorfskou pedagogikou a od roku 2021 u nás vyučuje anglický jazyk. 

Mgr. Hana Svobodová, Ph.D.

učitelka odborných předmětů

Jako pedagog v období let 2007-2023 vedla mj. semináře na mostecké pobočce VŠFS (mezinárodní vztahy a diplomacie), působila v blízkosti některých politických aktivit, od r. 2018 učila na ZŠ chemii, biologii, dějepis, později matematiku. Své dovednosti v oblasti přírodovědných oborů si prohlubovala v rámci akreditovaných kurzů UJEP v Ústí nad Labem (chemie, biologie). 

Možnost učit na waldorfské základní škole ovlivněné myšlenkami R. Steinera a jeho vzdělávací koncepcí vnímá jako další z příležitostí, kterak se dají vzdělávací a výchovné světy propojovat. Žádný vzdělávací systém totiž není dogma (tedy neměl by být, aby přežil) a nelze jej uzavřít před ostatními vlivy. Před učitelem za katedrou a žáky v lavicích jsou výzvy, kterak neustrnout a nespokojit se s tím, co se, jak a kdy učili jeho předchůdci, a také čím a jak přispět ke kontinuitě znalostí, dovedností a příležitostí, jak ve složité spleti vztahů neutonout, ale prosadit se a zanechat svůj díl. 

Osobně považuje za důležité, aby škola naučila člověka se učit a tahle schopnost se učit mu vydržela co nejdéle. Dají se tím lépe překonávat životní nástrahy, a těch není v životě s nadsázkou řečeno nikdy dost. 

 

Své edukační a socializační snažení jsem začala na základní škole v rodném městě Znojmě. Myslím, že prostředí základní školy ovlivní formující se osobnost dítěte dosti výrazně a fakticky v něm nastaví a rozvine základní mentální i sociální mechanismy. Učení se novým věcem, a naopak ne příliš velké odhodlání směrem k praktickým činnostem, ovlivnilo moje rozhodování, kam po základní škole. V zásadě jsem patřila spíše k té části žáků a studentů, kteří se dokázali věnovat studiu většiny předmětů bez zásadních obtíží. Středoškolská studia jsem rozvíjela na Gymnáziu ve Znojmě, později Žďáru nad Sázavou, kde jsem maturovala v r. 1986. Vidno tedy, že jsem člověk, který již něco tzv. pamatuje. A jen drobná poznámka-snad to při čtení těchto řádek nebude bráno jenom z pohledu inventárního čísla, ale i možného přínosu třeba právě v oblasti školství.  Vzhledem k rozvíjejícímu se zájmu o filozofii a vědy s ní související vystudovala jsem filozofickou fakultu, obor filozofie-logika. 

S ohledem na společenské změny let devadesátých XX. století mě některé okolnosti přinutily hledat si zaměstnání tak, aby kromě zájmů a obliby filozofie vedlo mé další směřování k tomu, aby se člověk dokázal o sebe postarat existenčně. Jak se ukázalo, filozofie a zájmy ustoupily praxi, a věnovala jsem se několika profesím, které sice neodpovídaly zcela mým představám, přesto mi umožnily získat nové znalosti a dovednosti, např. v oblasti informačních a komunikačních technologií. Učila jsem mj. na základní škole matematiku, přírodopis a dějepis v 5. – 8. třídě.
Od poloviny devadesátých let jsem se ocitla v prostředí politiky a pracovala v oblasti analýzy politiky (politická analýza a komunikace) a jejích vztahů. Takto získávané zkušenosti jsem se rozhodla skloubit se studiem filozofie a logiky a začala postgraduální studium na fakultě mezinárodních vztahů, obor politologie. S tím souvisela řada dalších předmětů, jako např. historie politiky a kultury, politická psychologie a komunikace, a v oblasti ekonomiky a ekonomie – mikro a makroekonomie, dějiny ekonomických teorií atd. Postgraduální (doktorandské) studium jsem zakončila zkouškami a titulem Ph.D. v r. 2011. A protože čas měří všem neúprosně, do těchto profesně znalostních kvalit se začlenil i život osobní. Jsem vdaná, mám syna, s nímž máme, myslím, velmi dobrý vztah. A co se mě týká, učím se od něj stále, a doufám, že ho tento svého druhu mentoring mé osoby neopustí, protože „tekutá modernita“, v níž žijeme, před nás staví často nelehké výzvy, s nimiž je třeba se popasovat bez ohledu na věk. No, a jak stárnete…  Znáte to!
Co se týká pedagogických zkušeností v období let 2007-2023, jsem např. vedla nějaký čas semináře na mostecké pobočce VŠFS (mezinárodní vztahy a diplomacie), působila v blízkosti některých politických aktivit, od r. 2018 jsem učila na ZŠ chemii, biologii, dějepis, později matematiku, mj. pomáhala jsem také jako asistent pedagoga. Pracovala jsem i jako pomocná síla ve skladu supermarketů apod., radila některým studujícím s koncipováním jejich studia. Své dovednosti v oblasti přírodovědných oborů jsem si prohlubovala v rámci akreditovaných kurzů UJEP v Ústí nad Labem (chemie, biologie). 
Mými zájmy jsou moje obory. Mým oblíbeným filozofem je Ludwig Wittgenstein, I. Kant a G. W. Leibniz, dále řada filozofů-pedagogů tzv. americké školy pragmatismu (Piaget, Dewey, James), z psychologů pak Z. Freud, C. G. Jung, bez výhrad E. Fromm, a pro práci v  kolektivech považuji za výraznou autoritu osobu P. Zimbarda. Tato škála je stále otevřená a vcelku nevyčerpatelná.
Možnost učit na waldorfské základní škole ovlivněné myšlenkami R. Steinera a jeho vzdělávací koncepcí vnímám jako další z příležitostí, kterak se dají vzdělávací a výchovné světy propojovat. Žádný vzdělávací systém totiž není dogma (tedy neměl by být, aby přežil) a nelze jej uzavřít před ostatními vlivy. Před učitelem za katedrou a žáky v lavicích jsou výzvy, kterak neustrnout a nespokojit se s tím, co se, jak a kdy učili jeho předchůdci, a také čím a jak přispět ke kontinuitě znalostí, dovedností a příležitostí, jak ve složité spleti vztahů neutonout, ale prosadit se a zanechat svůj díl. 
Osobně považuji za důležité, aby škola naučila člověka se učit a tahle schopnost se učit mu vydržela co nejdéle. Dají se tím lépe překonávat životní nástrahy, a těch není v životě s nadsázkou řečeno nikdy dost. 

 

Marcela Oslisloková

učitelka německého jazyka

Pochází z Litvínova, kde navštěvovala jazykovou školu. Po ukončení základní školy studovala na střední textilní škole v Liberci. Od roku 1991 až do roku 2006 žila a pracovala v Baden Würtenbersku jako překladatelka a tlumočnice. Po 15 letech se vrátila zpět do České republiky. Úspěšně složila na Goethe institutu v Praze zkoušku a obdržela certifikát C1, který jí umožnil pokračování v její práci u nás. Práce s dětmi je i jejím koníčkem. Ve waldorfské škole pracuje již od jejího založení.  

Úspěch přijde tehdy, když děláte to, co milujete.“ 

Ing. Jan Kříž

učitel anglického jazyka

Vystudoval střední soukromou školu pro marketing a ekonomiku podnikání. Následoval 3 a 2letý cyklus studií na VŠFS, s oborem marketing, kde se mimo jiné dále rozvíjel vztah k cizím jazykům. 
Po škole vystřídal několik zaměstnání ve výrobním průmyslu. Vždy byla angličtina důležitou součástí pracovní náplně. Během práce studoval, a splnil jazykové zkoušky pro certifikát Cambridge English First (FCE) .  Nyní pracuje na nejvyšší úrovni Cambridge English Proficiency (CPE).
 
Od roku 2019 v sobě našel zájem a potenciál naučit se i jiným jazykům, než je angličtina. (Začalo to jako experiment, který dopadl úspěšně).  Nyní pracuje s tezí, že se cizímu jazyku dokáže naučit kdokoliv, v jakémkoliv věku. 
 
Již na základní škole měl o anglický jazyk veliký zájem. 
Díky silným základům, které položil tamní učitel angličtiny (1ZŠ Most) se mohl celý život rozvíjet a dojít k jazykové plynulosti.
Rád by pomohl k jazykové cestě i dalším studentům. Nejlépe položit stejně silné základy cizího jazyka jako získal na ZŠ on. 

Ing. Luboš Moľčák

učitel informatiky

Původem ze Slovenska, kde vystudoval SOU železniční a pak elektrotechnickou fakultu na Technické univerzitě v Košicích. Během
studia se seznámil s počítači a programování se stalo jeho koníčkem. Po skončení studia se začal počítačům věnovat také pracovně a dalších 20 let pracoval v IT oblasti jako programátor, manager projektů a lidí. V roce 2022 se osamostatnil a přestěhoval do Čech. Teď, kromě jiného, odevzdává své zkušenosti dětem na informatice.

Vanda Kopáčová

vychovatelka ŠD, asistentka pedagoga

Vanda už od malička pomáhala mamince ve školce. Má moc ráda děti. Protože sama vlastní mít nemohla, rozhodla se, že změní profesi a bude se dětem věnovat v práci. Nejprve pracovala jako vedoucí družiny v Praze v montessori škole a když se přestěhovala zpátky, začala pracovat jako vychovatelka a asistentka v Jeřabince. Mluví anglicky, italsky a rusky. Moc ráda sportuje, plete, čte si a tancuje. Zúčastnila se kurzu Respektovat a být respektován, kurzu metrologie a kurzu ZDrSEM (první pomoc). V době prázdnin pořádala dětské tábory v Horním Jiřetíně. 

Magdaléna Týřová

asistentka pedagoga

Absolvovala střední zemědělskou školu v Kadani zaměřenou na chov koní. Během studia jezdila na dětské tábory jako praktikantka. Práce s dětmi ji vždy bavila a v dětském kolektivu se cítí dobře. Jako maminka dvou dětí, se náhodou dostala k waldorfské pedagogice. A jako rodič se léta zapojovala do všech akcí spojených s Jeřabinkou, jak v mateřské, tak následně i v základní škole. Slavnosti provázené celým rokem s radostí fotí již od roku 2017. Kromě focení ráda cestuje. Krušné hory a jejich tajemná místa jsou jako stvořená pro dobrodružné výlety s rodinou. K doplnění kvalifikace využila kurz asistenta pedagoga.

Olga Zvolánková

vychovatelka školní družiny

Pochází z Uherského Brodu, města J. A. Komenského. SPgŠ vystudovala v Boskovicích, obor vychovatelství. Pracovala jako pedagog v různých školských zařízeních, včetně sociálních služeb. K jejím koníčkům patří četba beletrie a naučné literatury, výtvarné umění, hudba a divadlo.

Vladimíra Kolmanová

asistentka pedagoga

Vlaďka, zkušená koordinátorka, byla klíčovou postavou v projektu hrazeném Evropskou unií zaměřeném na modernizaci výuky a vzdělání pedagogů. V rámci projektu pravidelně navštěvovala mateřské, základní a střední školy, kde pomáhala s předáváním inovativních pedagogických metod, poskytovala podporu učitelům i žákům. Kromě organizace výukových aktivit se Vlaďka starala o zajištění potřebných pomůcek a materiálů pro výuku. Inspirace a radost z práce s dětmi ji přivedly k rozhodnutí přihlásit se na kurz: Asistent pedagoga na pedagogické fakultě Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v rámci celoživotního vzdělávání.

Ivana Siposová, DiS.

asistentka pedagoga

Ivana se považuje za pozitivního člověka. Několik let pracovala v sociálních službách, svou práci vnímala jako poslání.  Ivana je vdaná a má dvě děti.  Jako matka se snaží porozumět a pomoci dětem v jejich vývoji a začlenění do společnosti. S mateřstvím se úplně přirozeně posunulo její vzdělávání směrem k dětem, a proto i nastoupila do základní školy Jeřabinka jako asistent pedagoga. Z praxe ví, že každý člověk potřebuje individuální přístup a pochopení. Pokud se dítěti dostává prostor a pozornost být jedinečný, přirozeně se rozvíjí v sebevědomého a zralého člověka, který si umí ve společnosti poradit. 

Kateřina Suržinová

asistentka pedagoga

Kateřina se narodila v Teplicích, kde se svou rodinou také žije. Má dvě dcery. Vystudovala střední školu sociálně správní činnost. Poté studovala CCV na UJEPu v Ústí nad Labem, obor vychovatelství.
Během práce ve státní školce, kde působila jako asistentka pedagoga, ji zaujal obor na CCV speciální pedagogiky. Jelikož její prarodiče byli tělesně postižení a pracovali v dětské léčebně, má k tomuto oboru velice blízko a tak neváhala a začala znovu studovat. Na druhé rodičovské dovolené vystudovala předškolní a mimoškolní pedagogiku. 
Po rodičovské působila ve státní škole jako asistentka pedagoga a půl roku jako učitelka-záskok za dlouhodobě nemocnou paní třídní učitelku. Mezi její zájmy patří cestování, tvoření s dětmi, příroda.
Motto: “Nedovol, aby tě strach z prohry, vyřadil ze hry.”

Pavel Derkač

asistent pedagoga

V roce 2001 vystudoval v Teplicích střední technickou školu a následně pracoval jako odborný technik výtahů. V letech 2009-2010 absolvoval několikadenní semináře v Olomouci na téma ”trojčlennost v sociálním organismu’’. Po deseti letech opustil své zaměstnání a daroval si ”dva roky prázdnin”. Samostudiem se začal učit řezbářskému řemeslu a v roce 2015 si v tomto oboru založil živnost. V roce 2017 si tuto živnost rozšířil o práce v rámci realizací zahrad, díky čemuž se ocitl i v zahradě Jeřabinky. Dlouhodobě se zajímá o anthroposofii, i proto mu je podstata waldorfské pedagogiky velmi blízká. V roce 2022 už Jeřabinku opakovaně navštěvoval a učil v hodinách děti dřevořezbě. V roce 2023 absolvoval pedagogický kurz na VOŠ Jabok v Praze.

 

„Být pravdivý je ideál, který má mít duše dnešního člověka neustále před sebou.“ Rudolf Steiner

Štěpánka Jirásková

asistentka pedagoga

Štěpánka už od svých 10 let hlídala malé děti už od miminek v sousedství. Má moc ráda děti. Zatím sama nemá vlastní děti ani rodinu. Vystudovala střední školu technickou v Mostě, Obor administrativní pracovník a na pozici administrativního pracovníka také pracovala. V době covidu hlídala malé děti v sousedství a sousedce půlroční. Hlídá už jen příležitostně v době prázdnin. Během covidu se rozhodla změnit profesi a udělala si kurz na asistenta pedagoga. Ráda se vzdělává různými kurzy, kterých se zúčastnila na škole, kde pracovala. Na 11.ZŠ v Mostě se zúčastnila školení, doučovala žáky ve školním klubu. Ráda sportuje, jezdí na kole, chodí na turistické výlety, hraje badminton a tenis, plete, čte, peče a tvoří, ráda pracuje na své zahradě.